Labster - virtueel labo

Labster - virtueel labo cover
Opleidingscentrum RTC Vlaams-Brabant
Adres Softwarelicenties,
Bekijk op de kaart en plan je route

Chemische proeven doen in een virtueel laboratorium vanaf je computer in de klas of thuis. Een erg interessant gegeven, want experimenten zijn kostbaar en soms ronduit gevaarlijk. “Labster” ontsluit alles via een heuse simulatie (Engelstalig) waarmee je het leerproces bovendien in één klap een stuk efficiënter maakt. Met “Labster” kunnen leerkrachten en leerlingen ongelimiteerd experimenteren in een virtueel laboratorium. Ideaal voor afstandsonderwijs, als voorbereiding op het echte lab en als examenvoorbereiding. Door Engelse vaktermen te integreren in het curriculum, scherpen de leerlingen ook deze vaardigheid aan. De Engelse taal is immers alomtegenwoordig in de chemische sector.
RTC Vlaams-Brabant biedt aan leerkrachten (max 5 per school) die lesgeven in één van de scholen van haar werkingsgebied en dit in de studiegebieden Chemie en/of Techniek Wetenschappen de mogelijkheid om kosteloos kennis te maken met "Labster". Het betreft all-in Labsterlicenties die geldig zijn tot 30 juni 2021.

Men verwacht dat leerlingen na afloop van hun schoolcarrière de nodige praktische vaardigheden bezitten en beheersen, of zij nu verder gaan studeren of rechtstreeks de arbeidsmarkt instappen.

Voor de studierichting chemie vertaalt praktijkvaardigheid’ zich natuurlijk in ‘labvaardigheid’.

Door de tijdrovende aard van de practica, de beperkte resources en de grote klasgroepen, is het aantal (kwalitatieve) lesuren in een lab relatief beperkt.

Door leerlingen toegang te verlenen tot de simulatiesoftware Labster, kunnen zij onbeperkt proeven uitvoeren. Dit kan ter voorbereiding van een echt practicum op school, maar ook als oefening nadien.

Elke virtuele labsimulatie bevat een inleidende probleemstelling uit de praktijk, geavanceerde algoritmen die resultaten voorspellen, moleculaire 3D-modellen van technieken, quizvragen, simpele en complexe apparatuur, een uitgebreid leraar dashboard en de mogelijkheid om apparatuur digitaal uit elkaar te halen.

Het project is vrij eenvoudig integreerbaar binnen afstandsonderwijs.

Denk maar aan binnenhuis extra proeven uitvoeren, labo’s vanuit een ander perspectief bekijken, explosielimieten beter toelichten, minder toegankelijke toestellen (bv. HPLC) visueel maken en er naar hartenlust mee experimenteren … Alles in een veilige omgeving!

Door Engelse vaktermen te integreren in het curriculum, scherpen de leerlingen ook deze vaardigheid aan. De Engelse taal is immers alomtegenwoordig in de chemische sector. Niet alleen de leraar chemie kan dus met het virtueel labo aan de slag, ook de leraar Engels kan er zijn voordeel uit halen.

Niet alleen is het gebruik van Labster zeer leerrijk, ook is het programma nog in een leuk jasje gestoken om zo de leerlingen te blijven boeien.

Schrijf je dus snel in om onbeperkt kennis te maken met alle simulaties. Afhankelijk van de jullie reacties bekijken we naar volgend schooljaar in hoeverre we ons aanbod kunnen uitbreiden met extra licenties voor leerlingen.

1 inschrijfmogelijkheid