Nieuws

STEM-monitor 2021

De STEM-monitor geeft inzicht in evoluties van relevante STEM – indicatoren zoals instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen in het secundair onderwijs, cursisten volwassenenonderwijs en studenten hoger onderwijs. Het departement Onderwijs en Vorming levert jaarlijks een STEM-Monitor aan: de evoluties en tendensen geven het STEM-beleid vorm. In 2021 zijn de gegevens extra relevant, omdat de nieuwe STEM-Agenda 2020-2030 van start zal gaan.

13 juli 2021
STEM-monitor 2021

Onderwijs en bedrijfsleven willen meer leerlingen warm maken voor duaal leren

Volgend schooljaar wordt het duaal leren uitgebreid. Duaal leren betekent dat leerlingen uit het beroeps en technisch deels op school en deels in een bedrijf een opleiding volgen. Volgend schooljaar zullen er 128 opleidingen worden aangeboden, dat zijn er 32 meer dan nu. De onderwijswereld, vakbonden en werkgevers zijn overtuigd van het nut van duaal leren, maar ouders en leerlingen zijn dat nog niet altijd.

22 juni 2021
Onderwijs en bedrijfsleven willen meer leerlingen warm maken voor duaal leren

#STEMhelden

Nog meer #STEMhelden (a.u.b.)! Technopolis, VRT en STEM-platform laten kinderen kennismaken met STEM op de werkvloer in nieuwe reeks video’s

17 mei 2021
#STEMhelden

Automation-magazine: DOSSIER DE TOEKOMST VAN ONS TECHNISCH ONDERWIJS

Het Automation-magazine van de maand maart besteedt ruime aandacht aan de toekomst van ons technisch onderwijs. Dat de RTC's als cruciale schakel tussen het technisch onderwijs en het bedrijfsleven hierin ruimschoots aan bod komen, versterkt ons in onze ambitie om ook in de toekomst deze rol met volle overtuiging in te vullen en dit steeds in nauwe samenwerking met onze bedrijfspartners en scholen. Een welgemeende proficiat aan het "Automation"-team voor dit niet-evident en sterk onderwijsdossier.

08 maart 2021
Automation-magazine: DOSSIER DE TOEKOMST VAN ONS TECHNISCH ONDERWIJS